مرسدس بنز G550 خودرویی است که در خلاف جهت رود شنا کرد و به نوعی در برابر مدرنیزه قد علم کرد. چراکه در طراحی آن اثری از خطوط عظلانی و حجم نیست و هرآنچه که میبینید، ترکیب خطوط شکسته و زاویه دار است. موفقیت این شاسی بلند خاص بر کسی پوشیده نیست و باید گفت پرداخت بیش از 118 هزار دلار برای یکی از شاهکارهای مهندسی آلمان، مبلغ زیادی نیست (این قیمت مربوط به مدل مورد آزمایش است). در اصل این سومین بار است که کلاس G متولد میشود و اولین بار آن زمانی بود که دایملر در سال 1979 به سفارش شاه ایران برای تجهیز ارتش، شروع به تولید شاسی بلند بنز تحت عنوان G-Class نمود....
نمای ظاهری این خودرو از آن موقع تا به حال تغییر زیادی به خود ندیده است و براحتی G550 بودن آن قابل تشخیص است. مدلهای کلاسیک این مرسدس بنز در میان کلکسیونرها بسیار محبوب و با ارزش است و مدل جدید نیز مانند چکشی سبک وزن در دستان شماست که میتوانید با آن از عهده هر کاری برآیید. این شاسی بلند دارای فاصله عرضی بین دو چرخ کمتری نسبت به رقیب خود یعنیلندکرووز رنجوور اسپرت، به اندازه 17 سانتیمتر است و در کل 25 سانتیمتر از آن کم عرضتر است که به مرسدس مورد نظر ما نمایی افقی و باریک داده است.
گارد جلو، جلوپنجره ساده کرومی و شیشه جلو عمودی، شما را به یاد یک خودروی نظامی میاندازد و فقط با چند حقه کوچک و هوشمندانه، طراحی کلاسیک و قدیمی آن کمی پوشیده شده است. استفاده از قطعات استیل در برخی قسمتها و خروجیهای اگزوز از طرفین، به زیبایی G550 افزوده است.
در نگاه اول شاید به نظر بیاید که این شاسی بلند زیبا از پس عبور از روی تخته سنگها یا تنه درختان در مسیرهای آف-رود برنیاید ولی با آزمایش جادهای و به چالش کشیدن معقول آن، نظرتان کاملاً عوض میشود و این به لطف فاصله زیاد بین دو محور G550 است.
رینگهای آلومینیومی 18 اینچی در کنار لاستیکهای یوکوهاما Geolander، توانایی مرسدس شاسی بلند را افزایش داده است. باز و بسته شدن دربها نیز به نرمی و با دقت همیشگی بنز انجام میشود که به واقع فراتر از انتظار از یک خودروی بیابانگرد است. در حالی که نمای ظاهری این خودرو در طی دو دهه تغییرات زیادی به خود ندیده است، نمای داخلی آن کمی متفاوت از اجدادش است.
صندلیهای چرمی زیبا، روکش داشبورد از جنس چرم و نمایشگرهای زیبا در کنار چوبکاری حرفهای و دکمههای فلزی، مجموعه زیبایی را پدید آوردهاند. صفحه نمایشگر گویا بعد از طراحی داشبورد به مجموعه اضافه گردیده است ولی کاربردی است که البته لمسی نمیباشد.
فظای پای سرنشینان عقب کمی دنج است ولی حجم صندوق زیاد بوده و میتواند اشیای زیادی را در خود جای بدهد. درب صندوق مانند دربهای دیگر، با سنگینی باز میشود و بسته شدن آن با ضرب خاصی همراه است. با باز کردن درب موتور، موتور هشت سیلندر خورجینی با حجم 5.5 لیتر و قدرت 382 اسببخار و گشتاور 530 نیونمتر در مقابل شما قرار میگیرد که قادر میباشد جثه 2,530 کیلوگرمی G550 را در عرض 6 ثانیه به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت برساند.
البته آمریکاییها همیشه مدعی بودهاند که بهترین موتورهای هشت سیلندر را تولید میکنند ولی آلمانیها نیز بی سر و صدا کار خود را انجام میدهند که حاصل کار نیز موید این امر است که ژرمنها هم در این زمینه مهارت خاصی دارند. G550 شاسی بلندی است که در پشت چراغ راهنمایی و رانندگی، با سبز شدن چراغ، میتواند پوزه خودروهای بسیاری را به خاک بمالد ولی اگر حتی این کار را هم نکند بازهم مورد احترام دیگران است. ترمز این بنز بسیار نیرومند بوده و خودرو را در مسیر مستقیم و بدون انحراف متوقف میکند.
G550 یک کراساوور نیست و یک شاسی بلند (SUV) تمام عیار میباشد که به راحتی از عبور از شیبهای تند بر میآید. عایق بندی زیر خودرو بسیار عالی بوده و در عبور از رودخانهها، آب از زیر دربها و دیگر نقاط خودرو به داخل وارد نمیشود. حتی بدون کم کردن باد لاستیکها به جهت چسبندگی بیشتر، G550 در عبور از ناهمواریها دچار مشکل نمیشود. این خودرو مجهز به گیربکس 4Matic چهارچرخ متحرک دائمی است که با سه قفل دیفرانسیل، جایی برای گلایه باقی نمیگذارد. با قفل دیفرانسیل مرکزی، با این آلمانی نیرومند میتوان تقریباً از روی هر چیزی عبور کرد و با قفل کردن هر سه دیفرانسیل، از هر موقعیت میتوانید براحتی خلاص شوید. از سیستم تعلیق نیز باید به عنوان یک شاهکار یاد کرد چراکه به هر محور اجازه میدهد تا به اندازه لازم از خود انعطاف نشان دهد و در هر شرایط، هر چهار چرخ را بر روی زمین نگه دارد.
از کف خودرو به خوبی محافظت شده است و تمام قطعات زیری از قبیل اگزوز، شلنگهای ترمز و عایق بندی بیرونی به خوبی محافظت میشوند و از برخور سنگ و اجسام دیگر در امان هستند. کلاس G برگرفته شده از عبارت آلمانی "Geländewagen" به معنی خودروی خارج از شهر یا همان آفرود است. قیمت پایه این کوهنورد آلمانی 113,000 دلار است که 950 دلار هزینه حمل و نقل، 2,300 دلار هزینه رنگآمیزی خاص بدنه و 1,950 دلار برای تودوزی چرم به این مبلغ اضافه میگردد. لازم به ذکر است رنگ خودروی مورد آزمایش ما قرمز عرفانی (Mystic Read) است و بنفش نمیباشد. در آخر باید بگوییم دلیلی وجود ندارد تا به این خودرو ایراد گرفت با آنرا مردود اعلام کرد چون از امتحانات سربلند بیرون آمده و رقیبی جدی برای رنجروور است که انگلیسیها یا بهتر است بگوییم هندیها باید آنرا جدی بگیرند!